Online angol magántanár skype-n (tercsike76)

Angol (Módbeli segédigék 2.)


--------------------------------------------
MÓDBELI SEGÉDIGÉK MONDATOK
Fordítás



MAY
Lehet, hogy már láttuk ezt a filmet.
Lehet, hogy épp ide jön.
Lehet, hogy szükség lesz a szótárra holnap.
Lehet, hogy épp futott.
Lehet, hogy letartóztatták a tolvajt.
Légy óvatos! Megharaphat a kutya!
Lehet, hogy elhagytad az útleveledet?
Használhatom a mellékhelységet?
Bejöhet.
Most nem jöhet be, kérem!

NEED
Nem kell aggódnod emiatt! Majd én gondoskodom mindenről!
Nincs szükségem a segítségedre. Meg tudom csinálni egyedül.
Sheilának nem kell részt vennie a vizsgán.
Többet kell tanulnod, ha át akarsz menni a vizsgán.
A kocsit meg kéne javítani.
Ráférne egy mosás az ablakokra.
Nem volt szükséges ebédet főznöd nekem./Nem kellett volna ebédet főznöd nekem.
Nem volt szükséges ebédet főznöd nekem.
Should, shouldn't, ought to, oughtn't to
Több angol szót kéne tanulnom.
El kéne menned az orvoshoz.
Gyere gyorsan! Ezt látnod kellene!
Sok meleg teát kéne innia! – mondta az orvos a betegnek.
Nem kéne hozzányúlnod!
Senki nem akar alkalmazni engem. Szerinted változtatnom kéne a stílusomon?
Senki nem akart alkalmazni engem. Szerinted változtatnom kellett volna a stílusomon?
Csúnyán köhögsz. El kéne menned az orvoshoz.
Csúnyán köhögtél. El kellett volna menned az orvoshoz.

have to (= kell) /külső kényszer/
Jelen
Haza kell mennem.
Nem kell haza mennem.
Haza kell menned?
Múlt
Haza kellett mennem.
Nem kellett haza mennem.
Haza kellett menned?
Jövő
Haza kell (majd) mennem.
Nem kell (majd) haza mennem.
Haza kell (majd) menned?

need (= szükséges) /segédigeként/
Jelen / Jövő
Haza kell mennem.
Nem kell haza mennem.
Haza kell menned?
Múlt
Haza kellett mennem.
Nem kellett volna haza mennem.

need (= szükséges) /főigeként/
Jelen / Jövő
Haza kell mennem.
Nem kell haza mennem.
Haza kell menned?
Múlt
Haza kellett mennem.
Nem kellett haza mennem.
Haza kellett menned?

must (= kell) /belső kényszer/
Jelen / Jövő
Haza kell mennem
Nem kell haza mennem.
Tilos haza mennem.
Haza kell menned?

should (= kellene) /tanács/
Jelen / Jövő
Haza kellene menned (holnap).
Nem kellene haza menned.
Haza kellene menned?
Múlt
Haza kellett volna menned.
Nem kellett volna haza menned.
Haza kellett volna mennem?

ought to (= kellene) /illik/
Jelen / Jövő
Haza kellene menned.
Nem kellene haza menned.
Haza kellene menned?
Múlt
Haza kellett volna menned.
Nem kellett volna haza menned.
Haza kellett volna mennem?

Képességet, tudást kifejező segédigék:
can (= tudni) 1. tanult képesség; 2. a körülmények lehetővé teszik
Jelen
Tudok úszni.
Nem tudok úszni.
Tudsz úszni?
Múlt
Tudtam úszni.
Nem tudtam úszni.
Tudtál úszni?

to, be able to (= képes) /az adott [veszély]helyzetben képes/
Jelen
Képes gyorsan olvasni.
Nem képes gyorsan olvasni.
Képes gyorsan olvasni?
Múlt
Képes volt gyorsan olvasni.
Nem volt képes gyorsan olvasni.
Képes volt gyorsan olvasni?
Jövő
Képes leszek gyorsan olvasni.
Nem leszek képes gyorsan olvasni.
Képes leszel gyorsan olvasni?


Valószínűséget, bizonyosságot kifejező segédigék

may (may be) (= lehet, hogy) /igen tisztelt személyeknek/
Jelen / Jövő
Lehet, hogy haza megyek.
Lehet, hogy nem megyek haza.
Lehet, hogy haza mész?
Múlt
Lehet, hogy haza ment, lehet, hogy nem.

might (= lehet, hogy) /nagyra becsült személyeknek/
Jelen / Jövő
Lehet, hogy haza megyek.
Lehet, hogy nem megyek haza.
Lehet, hogy haza mész?
Múlt
Megölhetted volna magad. /veszély esetén/
must (= biztos, hogy)
Jelen / Jövő
Biztos, hogy otthon van.
Biztos, hogy nincs otthon.
Múlt
Biztos, hogy otthon volt 6 órakor.
Biztos, hogy nem volt otthon 6 órakor.

Szívességet kifejező segédigék
can
Jelen
Kölcsön adnád a könyved?
could /udvariasabb/
Jelen
Kölcsön adnád a könyved?
would /udvariasabb/
Jelen
Kölcsön adnád a könyved?
Szívesség felajánlását kifejező segédige
shall
Jelen
Kinyissam az ablakot?

Engedélykérést kifejező segédige
can
Jelen
Elmehetek a moziba?

Invitálást kifejező segédige
will
Jelen
Nincs kedved velünk jönni?

Egyéb segédigék
dare (= mer vmit csinálni)
Jelen
Haza merek egyedül menni.
Nem merek egyedül haza menni.
Haza mersz egyedül menni?

used to (= régebben szokása volt ma már nem az)
Múlt
Régebben hetente kétszer látogattam meg a nagymamámat.
Régebben hetente kétszer látogattam meg a nagymamámat.
Régebben hetente kétszer látogattam meg a nagymamámat.
Régebben nem látogattam meg a nagymamámat hetente kétszer.
Látogattad régebben a nagymamádat hetente kétszer?

to, be used to -ing (= hozzá van szokva vmihez)
Jelen
Egyedül szoktam moziba menni.
Nem szoktam egyedül moziba menni.
Egyedül szoktál moziba menni?

to, get used to -ing (hozzászokni vmihez)
Múlt
Amikor New Yorkban éltem, hozzászoktam, hogy egyedül mentem moziba.

-----------------

Népszerű bejegyzések